Savon Silmut
Hankkeen perustiedot
Toteutusaika: 1.4.2018-31.10.2020
Päättyneen hankkeen yhteyshenkilö: Katja Niiranen
Hankkeen yleiskuvaus
Savon silmut -sparraushankkeen tavoitteena oli tukea elintarvikealan tuotekehitystä ja raaka-aineiden jatkojalostusta sekä lähituotteiden myyntiä Pohjois-Savon, Pieksämäen ja Joroisten alueilla.
Hankkeen kohderyhmiä olivat elintarvikealan pienyrittäjät, tuottamiensa raaka-aineiden jatkojalostamisesta kiinnostuneet alkutuottajat, sekä kaikki elintarvikkeista ja terveellisestä ruoasta kiinnostuneet.
Hankkeen toteutus
Toteutusaika: 1.4.2018–31.10.2020
Hallinnoija: Osatoteutus Navitas Kehitys Oy, koko hankkeen päähallinnoija Savogrow Oy
Budjetti: 177 136 € (70 % EAKR- ja valtion rahoitusta)
Viranomainen: Pohjois-Savon liitto
Päätavoitteet ja toimenpiteet
Seutukunnan pienet elintarviketoimijat saivat hankkeessa konsultaatiota ja käytännönläheisiä palveluja oman toimintansa kehittämiseen markkinalähtöisestä näkökulmasta. Hankkeella lisättiin jatkojalostusta ja myyntiä.
Toimijoita sparrattiin uusille kasvupoluille tuotekehityksen, koemarkkinointien ja asiakashallinnan keinoin. Järjestettiin erilaisia markkinointitapahtumia, opintoretkiä, infoja ja valmennuksia.
Osatoteutuksen toimenpiteet ja tulokset
Konkreettiset mittarit:
- teematilaisuuksia tiimeille 26 kpl (tavoite 10-15/vuosi)
- lähiopintoretkiä 11 kpl (tavoite 4-6/vuosi)
- valtakunnallisia opintoretkiä 4 kpl (tavoite 1-2/vuosi)
- markkinointitapahtumia 22 kpl (tavoite 4-6/vuosi)
- tuote-esittelijävalmennukset eivät toteutuneet, ryhmät eivät käynnistyneet hakijapulan takia. Kaksi lähivalmennettua henkilöä toimi yritysten apuna sekä tehtiin valmennusta markkinointitapahtumissa toimijoille. (tavoite 2 kpl)
Välittömät vaikutukset:
Toimijoiden osaamistaso nousi selkeästi muun muassa tuotekehityksessä ja markkinoinnissa. Uusia tuotteita on kehitetty yhetensä n. 30 kpl. Tuotteille on löytynyt uusia markkinoita ja myynnit ovat lisääntyneet. Osa toimijoista on perustanu omia myyntipisteitä. Yrityksiin on tarvittu uutta kausityövoimaa. Valmennuksissa on lisätty osaamista myös luonnontuotteiden tuntemuksessa, ympäristöasioissa, some-markkinoinnista, tarinallistamisessa sekä tuotekuvauksessa.
Välilliset vaikutukset:
Tuotekehitysosaamisen kautta saatiin valmiuksia tuleviin tk-tarpeisiin. Savogrown tk-tilojen käyttöaste kohosi. Tiimitoiminta on synnyttänyt uusia verkostoja ja lisännyt tunnettuutta.